Wytwarzanie addytywne w oparciu o druk 3D daje nie tylko możliwoÅ›ci replikacji istniejÄ…cych obiektów, ale również kreacji nowych, o wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach nieznanych technologii materiaÅ‚owej czy wzornictwu przemysÅ‚owemu. Naturalnym procesem ewolucji technologicznej bÄ™dzie zmiana paradygmatu, w oparciu o który przedsiÄ™biorstwa bÄ™dÄ… postrzegać mapÄ™ możliwoÅ›ci rozwoju, samowystarczalność technologicznÄ… czy praktykÄ™ Å‚aÅ„cucha dostaw.
Druk 3D jest także immanentnie zwiÄ…zany z gÅ‚Ä™bokim uczeniem maszynowym, pozwalajÄ…cym na szukanie relacji pomiÄ™dzy elementami zÅ‚ożonych systemów i sposobów ich materializacji. Bez wÄ…tpienia zapewnienie kompetentnych kadr dla obu procesów jest poważnym wyzwaniem dla rozwoju rynku technologii przyrostowych.
OdpowiedziÄ… na to wyzwanie może być redefinicja kompetencji niezbÄ™dnych do korzystania z możliwoÅ›ci druku 3D. Kompetencje te to nie tylko umiejÄ™tnoÅ›ci operatorskie czy inżynierskie niezbÄ™dne do projektowania i realizacji gotowych produktów, ale również umiejÄ™tność kreatywnej identyfikacji nowych zastosowaÅ„.
O tym i innych wyzwaniach na styku edukacji i nowoczesnych dyskutowaliśmy z z uczestnikami panelu:
-
JarosÅ‚awem Augustynowiczem – wicedyrektorem ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ im. por. J. Sarny w Gorzycach
-
Arturem Grochowskim - przedsiębiorcą, właścicielem firmy Mechatronik
-
Mateusz Krysickim - Politechnika Warszawska
-
Mateuszem Pawlikiem – Cabiomede sp. z o.o.
-
Maciejem Tauberem - Instytut Badań Edukacyjnych/ Centrum Europejskie UW/Polskie Forum Biznesu.
Panel poprowadził dr Bogusław Bławat, Dyrektor Centrum Analiz Biznesu i Polityk Publicznych Polskiego Forum Biznesu
Panel organizowany przez Polskie Forum Biznesu ZwiÄ…zek Pracodawców we wspóÅ‚pracy z Instytutem Radioelektroniki i Technik Multimedialnych Politechniki Warszawskiej.